Hitsattavat tiivisteet
Hitsattavia rengastiivisteitä käytetään kaikkein kriittisimmissä laippaliitoksissa, joissa tarvitaan hitsattua tiivistettä esimerkiksi vaarallisen väliaineen tai toimintakatkoksen aiheuttaman riskin vuoksi. Vaikka liitoksen on oltava äärimmäisen tiivis ja turvallinen, sen tulee myös olla jossain määrin irrotettavissa. Tällöin hitsattava tiiviste tarjoaa optimaalisen ratkaisun: liitos voidaan purkaa, mutta se vaatii sekä hitsin että laippapulttien avaamisen… Lue lisää
Tuotekuvaus
Hitsattavia rengastiivisteitä käytetään kaikkein kriittisimmissä laippaliitoksissa, joissa tarvitaan hitsattua tiivistettä esimerkiksi vaarallisen väliaineen tai toimintakatkoksen aiheuttaman riskin vuoksi. Vaikka liitoksen on oltava äärimmäisen tiivis ja turvallinen, sen tulee myös olla jossain määrin irrotettavissa. Tällöin hitsattava tiiviste tarjoaa optimaalisen ratkaisun: liitos voidaan purkaa, mutta se vaatii sekä hitsin että laippapulttien avaamisen – siksi tiivistettä kuvataan puoliksi irrotettavaksi.
Hitsatut laippaliitokset täyttävät korkeat tiiveysvaatimukset ja niitä edellytetään erityisesti silloin, kun prosessiolosuhteet tai kuljetettava aine ovat poikkeuksellisen vaarallisia. Hitsattavat tiivisteet valmistetaan yleensä samasta tai vastaavasta materiaalista kuin käytössä oleva putki tai laippa, ja niitä käytetään aina pareittain.
Yksi hitsattava tiiviste koostuu kahdesta puolikkaasta: kumpikin puolikas hitsataan ensin kiinni omalle puolelleen laippaan, ja sen jälkeen nämä puolikkaat hitsataan toisiinsa muodostaen lopullisen tiivistyksen.
Profiilit ja saumat
Eri hitsausprofiilien valinta riippuu käyttöolosuhteista, kuten paineesta, lämpötilasta ja liitoksen mekaanisesta rasituksesta. Profiilit A21–A25 edustavat yleisimpiä käytössä olevia muotoja, ja niiden tyypilliset ominaisuudet on esitetty erillisessä taulukossa.
- Kiinnityssauma (”attachment seam”) tarkoittaa hitsatun puolikkaan liitosta laippaa vasten. Tämä sauma voidaan toteuttaa sisäpuolisena, ulkopuolisena tai molemmin puolin – riippuen tiivisteprofiilista ja asennustilasta.
- Tiivistesauma (”seal seam”) muodostuu aina, kun kaksi hitsattavaa puolikasta hitsataan toisiinsa ja se takaa liitoksen tiiveyden.
Profiili | Sisäisen “kiinnityssauman” hitsaaminen tai purkaminen | Ulkoisen ”kiinnityssauman” hitsaus tai purkaminen | Radiaalinen liike (max) | ”Tiivistesauman” uudelleenhitsaus tai purkaminen |
---|---|---|---|---|
![]() | Suunniteltu asennustapa, hitsataan vain sisäpuolelta | Ei mahdollista | Kiinnityskohdan seinämän paksuudesta riippuen max. ∆ r ~ 5 mm | Helppo erottaa 2 mm: n leikkuupyörällä. Voidaan hitsata uudelleen 2–4 kertaa |
![]() | Ei mahdollinen ainoana hitsisaumana, pitää olla myös hitsattu ulkopuolelta | Suunniteltu asennustapa, voidaan myös hitsata sisä- ja ulkopuolelta | Kiinnityskohdan seinämän paksuudesta riippuen max. ∆ r ~ 5 mm | Helppo erottaa 2 mm: n leikkuupyörällä. Voidaan hitsata uudelleen 2–4 kertaa |
![]() | Ei mahdollinen ainoana hitsisaumana, pitää olla myös hitsattu ulkopuolelta | Suunniteltu asennustapa, voidaan myös hitsata sisä- ja ulkopuolelta | Vain pieni liike mahdollinen. Max. ∆ r ~ 0,5 mm | Vaikea erottaa. Voidaan hitsata uudelleen 1–3 kertaa |
![]() | Ei mahdollinen ainoana hitsisaumana, pitää olla myös hitsattu ulkopuolelta | Suunniteltu asennustapa, voidaan myös hitsata sisä- ja ulkopuolelta | Ei liiku radiaalisesti. Max. ∆ r ~ 0,1 mm | Leikkuupyörällä erotushäviö 2–3 mm. Voidaan hitsata uudelleen korroosiosta 3–5 kertaa |
![]() | Suunniteltu asennustapa, hitsataan vain sisäpuolelta | Ei mahdollista | Olematon radiaalinen liike | Leikkuupyörällä erotushäviö 2–3 mm. Tarvittaessa voidaan hitsata uudelleen 2–4 kertaa |