Fazer, S-ryhmä, KLINGER Finland ja GS1 testaavat yhdessä 2D-koodia, joka tuo älyä kuluttajapakkauksiin

GS1 2D-koodi pilottiryhmä

Fazer, S-ryhmän Marketkauppa, tuotemerkinnän asiantuntija KLINGER Finland ja standardiyritys GS1 Finland pilotoivat yhdessä dynaamisen GS1 2D-koodin mahdollisuuksia Fazer Remix 30 v. -makeispussissa. Pilotissa pussiin lisätään uusi 2D-merkintä, joka tuo kuluttajapakkauksiin uudenlaista älykkyyttä ja mahdollistaa tiedon tehokkaamman jakamisen koko toimitusketjussa. Uuden 2D-koodin sisältävät Remix 30 v. -juhlavuosipussit tulevat myyntiin joulukuun aikana.

Makeispussin takana oleva QR-koodin näköinen 2D-koodi on uusi globaali merkintätapa, jonka avulla pakkauksen mukana voidaan välittää entistä tarkempaa dataa. GS1 2D-koodi sisältää yksilöllisen tuotenumeron, GTIN-koodin, jonka kaupan kassa lukee samalla tavoin kuin EAN-viivakoodin. Perinteiseen EAN-koodiin verrattuna 2D-koodi sisältää linkin kuluttajalle suunnattuun verkkosisältöön sekä muuttuvaa eräkohtaista tietoa toimitusketjulle, esimerkiksi parasta ennen -päiväyksen ja valmistuserätiedon.

GS1 2D-koodi tarjoaa useita hyötyjä: se mahdollistaa tarkemman tuotetiedon jakamisen, parantaa tuotejäljitettävyyttä ja antaa kuluttajille lisätietoa tuotteesta helposti saatavilla olevassa muodossa. Koodi tehostaa myös kaupan ja valmistajan välistä tiedonkulkua ja avaa uusia mahdollisuuksia esimerkiksi hävikin hallintaan ja asiakaskokemuksen parantamiseen”, kertoo pakkauskehitysjohtaja Katja Santala Fazerilta.

Pitkällä aikavälillä 2D-koodi voi syrjäyttää EAN-viivakoodit

Yhteisen pilotin tavoitteena on kartoittaa GS1 2D-koodin käyttöönoton edellytyksiä kuten tietosisältöä, tiedonsiirtoa järjestelmissä sekä pakkausteknologian vaatimuksia merkintä- ja laadunvarmistusratkaisuille.

Tuotteiden jäljitettävyyteen liittyvä sääntely kasvaa koko ajan, ja dynaaminen 2D-viivakoodi on yksi ratkaisu, jolla tätä tietoa saadaan sekä kaupan että kuluttajien käyttöön tulevaisuudessa. Vaikka olemme vielä alkumetreillä kehityksessä, tämä pilotti antaa meille mahdollisuuden arvioida tarkemmin mitä hyötyjä 2D-viivakoodi konkreettisesti tuo kaupan arvoketjussa ja toisaalta mitä prosessimuutoksia sen hyödyntäminen edellyttää tulevaisuudessa. Odotamme innolla pilotin tuloksia,” pohtii kehitysjohtaja Mikko Hänninen S-ryhmän marketkaupasta.

On hienoa, että Suomessa toteutetaan nyt ensimmäisiä käytännön kokeiluja dynaamisen GS1 2D-koodin hyödyntämisestä. Ne vievät kehitystä kohti entistä älykkäämpää ja läpinäkyvämpää toimitusketjua. GS1 2D-koodi perustuu globaaliin standardiin, joten sen sisältämä tieto liikkuu sujuvasti ja yhteen toimivasti toimitusketjun eri toimijoiden välillä – myös kansainvälisesti. Kun erätieto kulkee ketjussa, voidaan vahvistaa tuoteturvallisuutta ja vastuullisuutta linkittämällä siihen esimerkiksi tarkempaa tietoa tuotteen alkuperästä”, Kimmo Keravuori GS1 Finlandista sanoo.

Fazer Remix GS1 2D-koodi
Valmis Remix 30 v. -juhlapakkaus sisältää GS1 2D-koodin.

Kuluttajalle 2D-koodi näyttäytyy QR-koodina, jonka voi skannata puhelimen kameralla. Pilotissa koodi ohjaa kuluttajan Remix 30 v. -kampanjasivulle osallistumaan arvontaan. Tulevaisuudessa koodin kautta voisi esimerkiksi tarkastella tuotteen vastuullisuustietoja tai lähettää kyseisestä tuotteesta kuluttajapalautetta vaivattomammin.

Yhteistyö mahdollistaa pilotin toteutumisen

Valmistajana Fazer ei hyödy dynaamisen koodin pilotoinnista yksin, vaan tarvitsemme kaupan kumppaniksi, jotta voimme hahmottaa, miten ja missä tämä uusi standardi voisi tehostaa tiedonjakamista”, Santala kertoo.

Fazer Remix valmistetaan Fazerin Lappeenrannan makeistehtaalla. Jokainen juhlapakkaus saa oman eräkohtaisen GS1 2D-koodinsa, joka tulostetaan KLINGER Finlandin toteuttamalla merkintäratkaisulla suoraan pakkauslinjalla, toisin kuin perinteiset pakkauksen painoaineistoon lisättävät QR-koodit.

Tässä pilottihankkeessa roolimme oli toteuttaa luotettava ja kustannustehokas merkintäkokonaisuus, jossa tuotteen merkintä ja automaattinen laaduntarkistus yhdistyvät. Yhteistyössä päämiehemme Domino Printing Sciences:n kanssa suunnittelimme ja toteutimme ratkaisun, joka hyödyntää uuden sukupolven kalvotulostustekniikkaa ja Dominon R-sarjan kameravalvontaa. Kameravalvonnan avulla varmistamme, ettei yksikään tuote poistu pakkauslinjalta ilman oikeanlaista merkintää”, kertoo KLINGER Finlandin Jari-Pekka Eskelinen.

GS1 2D-koodin merkintä
Dynaamisen GS1 2D-koodin tulostetaan pakkaukseen Lappeenrannan makeistehtaalla.

Pilotti: 2D-koodi tuo älyä Remix 30-vuotisjuhlapussiin

  • 2D-koodi sisältää GTIN-tuotenumeron, verkkolinkin sekä tarvittaessa muuta standardinmuotoista tietoa. Se tehostaa koko toimitusketjun tiedonjakoa.
  • Koodin taakse voi sisällyttää paljon kuluttajalle merkittävää tietoa, jota voi päivittää ja muuttaa nopeasti.
  • Pilotissa yritykset käyvät aktiivista keskustelua koodin hyödyistä ja mahdollisista käyttötapauksista.
  • Pitkällä aikavälillä 2D-koodi voisi syrjäyttää EAN-viivakoodit.
  • Pilotti ei vielä tähtää varsinaiseen käyttöönottoon, vaan toimii tärkeänä oppimisalustana kaikille osapuolille.

Painokelpoiset kuvat:
Löydät kuvat sivulta www.fazergroup.com > Medialle – Kuvapankki – Public Image Bank – Media_Press – Finland – Remix 30 vuotta tai linkistä: https://fast.fazer.com/l/W8phFJMFpwfd 

Lisätietoja: 
Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00, puh. 040 668 2998, media@fazer.com  

Fazer-konserni 
Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle, yli 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Noin 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi tuotteitamme viedään yli 40 maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2024 oli 1,2 miljardia euroa. Northern Magic. Made Real. 

KLINGER Finland Oy 
Vuonna 1940 perustettu KLINGER Finland Oy on monipuolinen teknisen kaupan alan asiantuntija ja ratkaisutoimittaja, joka palvelee laajasti eri teollisuudenaloja. Tuotemerkinnän ratkaisuja KLINGER Finland on tarjonnut jo yli 60 vuoden ajan, ja nykyään yritys onkin yksi tuotemerkinnän, robotiikan ja konenäköratkaisujen johtavista asiantuntijoista Suomessa. Yrityksen laajaan tuotevalikoimaan kuuluvat lisäksi teollisuusventtiilit ja -tiivisteet, koneautomaation anturit ja moottorit sekä erilaiset prosessinvalvontaratkaisut. Yritys työllistää noin 140 henkilöä, ja sen toimisto-, tuotanto- ja varastotilat sijaitsevat Kirkkonummen Masalassa. KLINGER Finland on osa kansainvälistä ja arvostettua KLINGER-konsernia.

GS1 Finland on puolueeton, voittoa tavoittelematon organisaatio, joka standardiensa avulla auttaa asiakkaitaan toimitusketjun tehostamisessa ja hallinnassa. Tuemme suomalaisten yritysten kasvua tarjoamalla palveluita, jotka tuovat tehokkuutta, luotettavuutta ja yhteentoimivuutta yritysten väliseen tiedonjakoon ja edistävät digitalisaatiota. Osana 118 maan GS1-verkostoa olemme mukana kansainvälisessä standardien kehitystyössä ja tuomme sen tulokset suomalaisten yritysten hyväksi. gs1.fi 

SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta 
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta. Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja vuonna 2024 investoimme Suomeen lähes miljardi euroa. #parempipaikkaelää 

Ota yhteyttä